PROGRAM DNS-a

P R O G R A M
DEMOKRATSKOG NARODNOG SAVEZA

SADRŽAJ:

1. POLITIČKA NAČELA
2. NACIONALNA POLITIKA
3. SPOLJNA POLITIKA
4. EKONOMSKA POLITIKA
5. SOCIJALNA POLITIKA
5.a. ZDRAVSTVENA ZAŠTITA
5.b. PENZIJSKO-INVALIDSKA ZAŠTITA
5.v. BORAČKO-INVALIDSKA ZAŠTITA
6. DRŽAVNE SLUŽBE
7. PRAVOSUDNI SISTEM
8. LJUDSKA PRAVA
9. ODNOS GRAĐANINA I DRŽAVE
10 POLITIČKA PRAVA
11. INFORMISANJE
12. PROSVJETA, NAUKA, KULTURA
13.ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE


NA OSNOVU:
- opredijeljenosti za izgradnju stabilne pravne demokratske i prosperitetne Republike
Srpske i Bosne i Hercegovine, organizovane i uređene na najvišim standardima
razvijene demokratije u Evropi i svijetu,
- poštovanja sloboda i prava pluralizma u izboru pogleda na sve segmente života, rada i
djelovanja,
- poštovanja ljudskog dostojanstva, slobode i jednakosti (prava i slobode koje određuje
Evropska konvencija za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda i njeni protokoli),
- motivisanosti željom da unaprijedimo ukupne odnose u Republici Srpskoj i Bosni i
Hercegovini, a posebno u očuvanju vitalnih interesa naroda, očuvanju mira, razvoju
tolerancije i demokratije, uključivanju u balkanske i evro-atlantske integracije, jačanju
institucija i odgovorne vlasti, borbe protiv organizovanog kriminala i korupcije,
privatizacije i obnove, privrednog i tehnološkog razvoja, rastu standarda, socijalnu
sigurnost, zaštitu najugroženije kategorije stanovništva i visok stepen lične i
imovinske bezbijednosti,
- dobre volje i opredijeljenosti da stvorimo stabilno društvo slobodnih naroda, ljudi i
graćana svjesnih svojih sopstvenih specifičnosti i odgovornosti,
Skupština Demokratskog narodnog saveza donosi
PROGRAM
DEMOKRATSKOG NARODNOG SAVEZA
1. POLITIČKA NAČELA
Vrhovni politički cilj Demokratskog narodnog saveza je demokratska parlamentarna
Republika Srpska i Bosna i Hercegovina, i to Republika Srpska kao jedan od dva ravnopravna
entiteta u Bosni i Hercegovini, gdje Srbi, Bošnjaci, Hrvati i ostali manjinski narodi i
nacionalne manjine organizuju svoj život prema najvišim standardima savremene evropske i
svjetske demokratije, i Bosna i Hercegovina kao decentralizovana država dva ravnopravna
entiteta i tri konstitutivna naroda, organizovanu i uređenu prema najvišim standardima
savremene demokratije.
Političko djelovanje Demokratski narodni savez zasniva na humanizmu kao temelju
civilizacije. Orijentacija ka humanističkim temeljnim vrijednostima daje nadu u preporod i
oporavak društva.
Bosna i Hercegovina i Republika Srpska su višenacionalne i multikonfesionalne
zajednice. Hrišćanstvo, islam i judaizam treba da budu kohezioni faktori stabilnog društva
(entiteta i države).
Država, kao dobrovoljno organizovana ljudska zajednica, treba da bude
demistifikovana i očišćena od ideoloških i idolopokloničkih zastranjivanja. Ona treba da bude
zajedničko dobro iz koga, radeći za dobrobit zajednice, svako dobija i ličnu dobrobit. Lični
prosperitet je usko povezan sa prosperitetom zajednice, kao što i zajednica može opstajati u
blagostanju samo ako je ona skup pojedinačnih blagostanja njenih članova.
Evropska i razvijena svjetska demokratija utemeljena je na slobodnoj ljudskoj ličnosti.
Shodno tome, individualna sloboda je ključna vrijednost koju promoviše i za koju se zalaže
Demokratski narodni savez. Samo društvo sastavljeno od slobodnih i nezavisnih ličnosti jeste
istinski slobodno društvo.
Sloboda prije svega znači – odgovornost i samodisciplinu. U svom djelovanju
Demokratski narodni savez se zalaže za reafirmaciju lične odgovornosti. Insistiramo na
samodisciplini i kritičnosti bez koje spoljašnji zakoni i ograničenja brzo postaju prazne
forme.
Na ekonomskom planu Demokratski narodni savez se zalaže za socijalnu pravdu i
brigu za stare i nemoćne, a privatnu svojinu i tržišnu privredu kao najefikasniji oblik
vlasništva.
U sferi pravosuđa, orijentacija Demokratskog narodnog saveza je nezavisno
pravosuđe.
U sferi odbrane, dugoročna orijentacija Demokratskog narodnog savea je
demilitarizovana Bosna i Hercegovina, teritorijalno uređena na principima Dejtonskog
mirovnog sporazuma.
Strategijski prioritet Demokratskog narodnog saveza je uklapanje u savremene
tehnološke tokove i opremanje i obučavanje za rad u novostvorenom tehnološkom izazovu i
okruženju.
U posljednje dvije decenije došlo je do informatičke i tehnološke revolucije koja je
radikalno promijenila uslove rada i privređivanja. U kratkom periodu potrebno je uhvatiti
korak sa aktuelnim zbivanjima. Mali narodi i male države u tom pogledu ne smiju da kasne,
jer im svaki propust može biti sudbinski, zbog čega je neophodno veće ulaganje u školstvo i
školovanje.
Demokratski narodni savez promoviše potpunu slobodu štampe, javne riječi i svih
drugih oblika slobodnog izražavanja.
Na kulturnom planu prioritetan zadatak je promocija kulturnog naslijeđa kao
vrijednosti koja će se promovisati i kvalitativno dograđivati i razvijati. U ovakvom kulturnom
ambijentu Demokratski narodni savez promoviše kulturu kao najdublji temeljac nacionalnog
identiteta.
Demokratski narodni savez polazi od činjenice da je prošlost sadržana u tradiciji, a da
tradicija u takmičenju sa svijetom i susretanju kultura ne smije postati prošlost.
2. NACIONALNA POLITIKA
Demokratski narodni savez je narodna partija orijentisana prema svim ljudima i svim
slojevima i grupama u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini.
Demokratski narodni savez uvažava i poštuje svjetovna etička načela i otvoren je za
svakog ko svoje djelovanje temelji na načelima čovjekoljublja kao najviše vrijednosti.
Realizaciju primarnih nacionalnih interesa tri konstituivna i većinska naroda u Bosni i
Hercegovini (Srbi, Hrvati i Bišnjaci) vidimo kroz ostvarenje:
- ravnopravnog pristupa i uvažavanja nacije (kao prava kolektiviteta) od strane
međunarodne zajednice;
- sveukupnu toleranciju i razumijevanje svih nacija u Republici Srpskoj i Bosni i
Hercegovini, sa slobodom vjere za sve konfesije.
Demokratski narodni savez je odlučno opredijeljen za civilizacijske vrijednosti i svjetske
standarde u pogledu jednakosti svih pred zakonom, bez obzira na vjerske, etničke i druge
različitosti.
Demokratski narodni savez će, polazeći od navedenog i poštujući odredbe Dejtonskog
mirovnog sporazuma:
- izgrađivati Republiku Srpsku kao entitet i Bosnu i Hercegovinu kao društvenu i
državnu zajednicu njenih naroda i nacionalnih manjina,
- zalagati se za maksimalnu saradnju sa državama u okruženju, a posebno sa državnom
zajednicom Srbije i Crne Gore (prije svega zbog interesa srpskog i bošnjačkog naroda)
i Republikom Hrvatskom (zbog interesa hrvatskog naroda) u svim oblastima privrede,
nauke, kulture, jezika i ostalim poljima saradnje na osnovu obostranih interesa,
- njegovati tradicionalne vrijednosti, običaje i kulture nacija, imajući u vidu značaj i
ulogu vjerskih zajednica u obrazovanju duhovnog i moralnog života,
- Demokratski narodni savez ima za cilj saradnju sa dijelovima konstitutivnih naroda
Bosne i Hercegovine u dijaspori.
- Politika Demokratskog narodnog saveza je sadržajno praktična i operativna prema
dijaspori.
Orijentacija Demokratskog narodnog saveza je ka punom nacionalnom, kulturnom,
ekonomskom i duhovnom jedinstvu naroda u svim segmentima života u Bosni i Hercegovini,
uvažavajući i pravo svakog konstitutivnog naroda i manjinskih naroda u Bosni i Hercegovini
da svoj kulturni, ali i svaki drugi, identitet izgrađuju u skladu sa svojim vjerskim, kulturnim,
prosvjetnim, istorijskim i svakim drugim naslijeđem u vrijednosnom smislu, jer smatramo da
je to suštinski važno za Bosnu i Hercegovinu kao državu u kojoj će se moći zaštititi
nacionalni, ali i svaki drugi identitet.
Jedan od ciljeva Demokratskog narodnog saveza jeste duhovna obnova naroda u
skladu sa slobodno izraženim opredjeljenjem i obavezom da se ne ugroze prava drugih
naroda, jer bez takvog pristupa neće moći biti utemeljena Bosna i Hercegovina kao država
organizovana na dejtonskim principima, a za Demokratski narodni savez Bosna i
Hercegovina je neodrživa izvan dejtonskih principa.
Prioritetni zadatak Demokratskog narodnog saveza je prevazilaženje nacionalnih,
kulturnih, vjerskih i drugih uslova koji ometaju saživot naroda u Bosni i Hercegovini, sa
ciljem promovisanja uvažavanja i tolerancije među narodima.
Za Demokratski narodni savez je primarno pitanje međunacionalnog pomirenja čiju
sadržinu treba da čine osnovna demokratska načela.
3. SPOLJNA POLITIKA
Demokratski narodni savez smatra da je vođenje spoljne politike uslov bez koga se
Bosna i Hercegovina, a samim tim i Republika Srpska, ne može uključiti u status priznatih i
ravnopravnih članova međunarodne zajednice.
Ravnopravan status u međunarodnoj zajednici znači, prije svega, status poštovanog i
priznatog člana, sa obezbijeđenim mjestom u svim međunarodnim institucijama i
organizacijama.
Demokratski narodni savez stoji na stanovištu da se spoljnom politikom ne smiju
stvoriti uslovi za urušavanje Dejtonskog mirovnog sporazuma kao uslova održivosti BiH kao
države.
Odgovorna spoljna politika omogućava sadržajno, kvalitetno i za državu i entitete
odgovarajuće provođenje tri bitne faze u očuvanju dejtonske Bosne i Hercegovine:
- privatizacija,
- liberalizacija, i
- stabilizacija.
Osnovni dugoročni strateški cilj Bosne i Hercegovine, a samim tim i Republike
Srpske, jeste ulazak u Evropsku uniju. To je dug i težak proces koji zahtijeva puno znanja,
rada, odricanja i tolerancije.
Demokratski narodni savez će usmjeriti svoje djelovanje da se do tog cilja dođe:
- definisanjem Bosne i Hercegovine kao decentralizovane države ustanovljene
Dejtonskim sporazumom,
- provođenjem programa društvenih i ekonomskih reformi,
- pospješivanjem i ostvarivanjem unutarregionalnih integracija i saradnje i
- integracijom u evropske institucije.
4. EKONOMSKA POLITIKA
Prvi i osnovni cilj Demokratskog narodnog saveza je hitno zaustavljanje privredne
stagnacije, smanjenje nezaposlenosti i socijalno zbrinjavanje najugroženijih kategorija
stanovništva. Navedene ciljeve moguće je ostvariti uz sljedeće mjere:
- aktiviranjem i oživljavanjem privrednih subjekata koji realno mogu obezbijediti
ekonomski opstanak, rast i razvoj,
- stvaranjem uslova za razvoj malih i srednjih preduzeća,
- rekonstruisanjem i preusmjeravanjem proizvodnje onih subjekata koji nemaju realnu
mogućnost proizvodnje u sadašnjim uslovima,
- ubrzavanjem procesa otvaranja javnih radova u oblasti građevinarstva i
infrastrukturnih objekata,
- zalaganjem za programe proizvodnje zdrave hrane na bazi partnerskog dogovora sa
stranim ulagačima,
- u prelaznom periodu u status državnog vlasništva staviti sve profitabilne firme od
strateškog interesa za Republiku Srpsku, kako bi se njihovim profitom djelimično
rješavali problemi socijalno ugroženih kategorija stanovništva,
- donošenjem regionalnog plana razvoja Republike Srpske i omogućavanjem, na bazi
prirodnih i drugih resursa, ravnomjeran razvoj regija,
- dogradnjom sistema i provođenjem revizije privatizacije uz sankcionisanje nerealne
prodaje državnog kapitala u bescijenje,
- zalaganjem za zakonsko uređivanje tržišta roba i kapitala i pokrivenosti uvoza
izvozom,
- takse i poreze svesti na realnu mjeru ekonomske moći obveznika i opštih potreba,
- opštinske propise preispitati i prilagoditi trenutnim mogućnostima.
Cilj Demokratskog narodnog saveza je da heterogeno društvo integriše ekonomskim i
društvenim vezama. Stoga smatramo da je moderno društvo samo ono društvo koje uspijeva
ostvariti ekonomski napredak na bazi partnerskih odnosa sa bankama, korporacijama i ulagačima.
Mi se zalažemo i smatramo da je moderno društvo održivo postavljanjem na jake stubove
ekonomski stabilne porodice i državnih institucija. Neophodno je izmijeniti odnos nadređeno–
podređeno na relaciji ekonomija–politika. Smatramo da je ekonomija prioritetna i da se
globalna i integrisana politička aktivnost treba prilagođavati potrebama ekonomije i osnovama
na kojima počiva ekonomija.
Prvi zadatak je ubrzan i dograđen proces privatizacije (sa djelimičnom revizijom) i
uspostavljanje privredne strukture primjerene naslijeđenoj tehnološkoj osnovi i to onoj koja se
bazira na prirodnim resursima koji su komparativna prednost RS.
Drugi zadatak jeste valorizacija prirodnih resursa sa kojima raspolaže Republika
Srpska, a oni su poljoprivredno zemljište, šume, vodotokovi (energija, navodnjavanje,
turizam), rudno bogatstvo.
Kako RS raspolaže sa velikim površinama poljoprivrednog zemljišta, onda je naš
interes da zakonodavstvo iz ove oblasti i u vezi sa ovom oblasti bude usklađeno sa zahtjevima
te grane i da se isključi svaki politički uticaj okruženja.
Treći zadatak je angažovanje kapitala dijaspore, kako kroz privatizaciju, tako i u
kooperativnim odnosima, budući da dijaspora posjeduje:
- stabilno poznavanje stanja na svjetskom tržištu,
- sopstveni biznis kao bazu za saradnju sa našom privredom,
- sopstveni kapital za početna ulaganja i
- patriotske motive da na neki od izvodljivih načina pomogne.
Demokratski narodni savez želi i nastoji da stvori entitet i državu koja odgovara biću i
opštem interesu naroda, dakle razvijanje tržišne privrede sa jakim socijalnim stabilizatorima.
Zato mi smatramo da se ekonomska politika mora voditi fleksibilno i postepeno.
Model kojem težimo je evropski, sa racionalnim modifikacijama koje odgovaraju našim
unutrašnjim uslovima i spoljnjem okruženju.
Prvi postulat naše ekonomske i privredne politike jeste stabilna monetarna politika, te
članstvo u MMF i Svjetskoj banci za obnovu i razvoj.
Poseban zadatak Demokratskog narodnog saveza je stabilna fiskalna politika i
zalaganje za što jednostavniji i efikasniji fiskalni sistem.
Demokratski narodni savez predlaže da se porez na dodatnu vrijednost prikuplja tako
što će se uvažavati harmonizovana politika na nivou Bosne i Hercegovine.
Fiskalna politika ne smije da postoji da bi obezbijedila novac za preživljavanje bilo
kojoj vlasti, već da bi izvršavala svoju socijalnu (pomoć ugroženima) i ekonomsku funkciju
(pomaganje privrednog uspona).
Demokratski narodni savez se otvoreno zalaže za neprikosnovenost privatne svojine
kao preduslova uspješne ekonomske i privredne politike. Jedino privatna svojina i
preduzetništvo garantuju viši stepen inicijativa, odlučnosti, ali i rizika.
Mi se takođe zalažemo za efikasnu tranziciju u kojoj bi trećina raspoloživih sredstava
ostala na raspolaganju za sanaciju socijalnih programa.
Naš put povratka na međunarodno ekonomsko tržište, koje uključuje slobodnu
razmjenu robe i priliv kapitala, podrazumijeva velike i znalačke napore.
(Prilog: «Ekonomski program Demokratskog narodnog saveza» - 2002. godina.)
5. SOCIJALNA POLITIKA
Cilj socijalne politike, a samim tim i socijalne zaštite kao jednog od segmenata te
politike, jeste da se ona dovede na nivo primjeren materijalnim mogućnostima, da se izvrši
deregulacija, da nosioci budu približeni korisnicima, da osim državnih institucija u socijalnoj
zaštiti učestvuju i građani putem nevladinih organizacija i privatno, te da socijalna izdvajanja
ne idu na štetu ekonomskog razvoja, tj. da se pokrene održiv razvoj «mješovitog sistema
socijalne zaštite».
Radi prevazilaženja sadašnje situacije u socijalnoj zaštiti, gdje je ogromna nesrazmjera
između potreba za socijalnom zaštitom i sposobnosti ekonomije Republike Srpske i Bosne i
Hercegovine da finansira te potrebe, neophodno je iznalaženje novih izvora i novih modela
finansiranja.
Moguća rješenja su:
- revizija postojećih korisnika socijalne zaštite,
- uvođenje jedinstvenog informacionog sistema i obaveza praćenja korisnika,
- više sredstava za specijalizovane usluge, a manje za materijalne dotacije,
- raspoloživa sredstava racionalnije koristiti i raditi na iznalaženju novih načina i izvora
finansiranja,
- promjena ponašanja vlasti i novi pristup ka jačanju domaćih izvora i to:
1. Jačanje pravne države putem finansijske kontrole ubiranja carina i poreza.
2. Racionalno korištenje postojećih sredstava.
3. Uključivanje nevladinog sektora u sistem socijalne zaštite.
4. Uključivanje privatnog sektora.
Dodatni izvori mogu se obezbijediti putem:
- dobrotvornih akcija, koncerata ili priloga,
- ciljanih projekata od donacija kao podrška socijalnom sektoru,
- samofinansiranjem korisnika,
- drugih izvora (legati, pokloni i oporuke).
5-a) ZDRAVSTVENA ZAŠTITA
Demokratski narodni savez se zalaže za:
- racionalizaciju zdravstvene mreže, koja će pružiti optimalnu primarnu zdravstvenu
zaštitu građanima, a smanjiti disperziju specijalističkih i bolničkih stanica radi
kvalitetnijih usluga,
- zakonsko definisanje standarda za obavljanje privatne ljekarske prakse i potpuno
ravnopravan status privatne i državne prakse, čime bi se postigla ravnopravna
konkurencija,
- zakonsko definisanje prava na određene vidove zdravstvene zaštite i besplatne
lijekove za određene kategorije bolesti i osiguranike.
Država mora obezbijediti sredstva za besplatnu primarnu zdravstvenu zaštitu stanovništva.
Potrebno je ostvariti pravedniju raspodjelu sredstava iz fonda za zdravstvenu zaštitu na
zdravstvene ustanove prema njihovoj veličini, obimu i težini posla koji obavljaju. Da bi se
izbjegao monopol, raditi na osnivanju privatnih fondova za zdravstvenu i socijalnu zaštitu
čime će se obezbijediti konkurencija. Isto se može i treba primijeniti i na fond penzijskog i
invalidskog osiguranja.
Tercijarni nivo zdravstvene zaštite ima nacionalni značaj. Demokratski narodni savez
se zalaže za racionalizaciju zdravstvene mreže, koja će pružiti optimalnu zdravstvenu zaštitu
građanima (preorijentacijom cjelokupne zdravstvene zaštite na unapređenje zdravlja i
prevencije bolesti), a smanjiti disperziju specijalističkih i bolničkih kapaciteta.
Apsolutni prioritet u zdravstvenoj zaštiti Republike Srpske treba da imaju mjere za
povećanje nataliteta, a koje finansira država.
Država i društvo u cjelini treba da vode stalnu i nemilosrdnu borbu protiv narkomanije što
podrazumijeva i osnivanje zajednica za odvikavanje od ovisnosti u kojima bi za sve korisnike
usluga i štićenike tretman bio besplatan. Zajednice organizovati tako da se putem radne
terapije i realizacijom proizvoda i usluga finansira što veći dio potreba centra. Država mora
pooštriti mjere za sve one koji proizvode ili unose droge u naš prostor. Mi se zalažemo da
svaki posao vezan za proizvodnju i promet narkotika bude kažnjen sa najmanje 10 godina
zatvora.
Za pružanje besplatne zdravstvene pomoći socijalno ugroženim i nezaposlenim licima
raditi na osnivanju i opremanju humanitarnih ambulanti, zajedno sa vjerskim zajednicama i
dobrotvornim organizacijama.
5-b) PENZIJSKO-INVALIDSKA ZAŠTITA
Naša zajednica treba posvetiti više pažnje osobama treće životne dobi. Sticajem
nepovoljnih istorijskih, razvojnih, političko-ekonomskih i civilizacijskih okolnosti, naša
zajednica postaje sve starija. Stanje je takvo da će Demokratski narodni savez uraditi poseban
srednjoročni i dugoročni program demografske i populacione politike, iako mi mislimo da će
ostvarenje naših programskih ciljeva samo po sebi donijeti bolje uslove za svestran, pa tako i
demografski napredak naše zajednice. Odnos prema starijim i iznemoglim osobama nije samo
političko pitanje, već i pitanje elementarne čovječnosti i kulture. Zato će ono biti ugrađeno i u
sistem humanističkog vaspitanja mladih i cijelog našeg naroda.
Povoljnim kreditima ili zakonskim olakšicama mi ćemo podsticati otvaranje privatnih
gerijatrijskih centara. Zajedno sa nevladinim dobrotvornim organizacijama organizovaćemo
patronažnu službu radi pružanja pomoći starim i iznemoglim osobama. U takve dobrotvorne
aktivnosti ćemo uključivati i omladinske organizacije i udruženja.
Penzijski sistem je jedan od najvažnijih dijelova političko-ekonomskog sistema svake
zemlje i on direktno utiče na razvoj ekonomije, tržišta, socijalne sigurnosti i stabilnosti
društva uopšte. Penzijski sistem koji se oslanja samo na tekuće uplate doprinosa osiguranika
već dugo je u krizi. Pokazao se neefikasnim, finansijski neodrživim i kao takav nikome ne
odgovara – ni penzionerima, jer ne obezbjeđuje redovnu i sigurnu isplatu penzija, ni
zaposlenima zbog obaveze plaćanja visokih doprinosa za njegovo finansiranje, a ni državi
koja mora iz budžeta finansirati deficit penzijskog fonda. Zbog toga je reforma penzijskog
sistema nužna, iako je to vrlo osjetljivo političko i ekonomsko pitanje.
Demokratski narodni savez smatra da je neophodno izvršiti korjenite i sveobuhvatne
reforme. Potrebno je postojeći penzijski sistem reformisati tj. promijeniti način na koji bi se
finansirale penzije budućih penzionera. Tako se realno može pokrenuti privredna aktivnost,
zaposlenost i razvoj, te preraspodijeliti odgovornost za socijalnu zaštitu između države i
pojedinca.
Za prevazilaženje teškog stanja jedini izlaz je da se postojeći penzijski sistem
transformiše. Spoznaja da drugog izbora nema govori da proces reforme penzijskog sistema
treba svom snagom podržati i ubrzati, kako bi se sadašnji osiguranik motivisao da štedi –
uplaćuje doprinos za penzijsko osiguranje, sa vjerom i garancijom da su njegova ulaganja za
starost – opravdana i sigurna.
5-v) BORAČKO-INVALIDSKA ZAŠTITA
Pri globalnom razmatranju boračko-invalidske zaštite treba imati u vidu tri momenta:
Prvo, invalidnost je, kao što se zna, posebna vrsta nepovoljnog (nesrećnog) slučaja, koji
izaziva oštećenje organizma i životnih funkcija individualizirane ličnosti, srazmjerno stepenu
i vrsti oštećenja. Pogoršanje kvaliteta života i šansi u životu izaziva potrebu primjene
specifičnih društveno organizovanih mjera zaštite invalida, kako bi se ovi, kada je to moguće,
osposobili za samostalan život i rad, odnosno da bi na normalan način zadovoljili svoje
životne potrebe. Po svojoj prirodi i sadržaju, ove mjere su socijalno-političkog karaktera i one
se prvenstveno ostvaruju sistemom socijalne sigurnosti, odnosno organizovanom društvenom
aktivnošću u cilju zadovoljavanja egzistencijalnih potreba invalida.
Drugo, s obzirom na posljedice koje izaziva i masovnu rasprostranjenost, invalidnost je složen
društveni problem za čije rješavanje je društvo zainteresovano ne samo iz humanističkih, nego
i iz drugih motiva, naročito ekonomskih, demokratskih, političkih, odbrambenih.
Treće, prevencija invalidnosti i društvena zaštita invalida metodom socijalne sigurnosti, nema
sumnje, zavisi od ukupnih ličnih, porodičnih, profesionalnih, društvenih, materijalnih i
tehničkih uslova života, na koje se invalidnost povratno reprodukuje.
Demokratski narodni savez, osim konzistentne politike prema ratnim vojnim invalidima,
posebno će se zalagati za ostvarivanje prava porodica poginulih boraca i nestalih civila.
Ciljevi Demokratskog narodnog saveza su:
- zaštita statusa i interesa boraca, ratnih vojnih invalida, porodica poginulih boraca,
- očuvanje tradicija i identiteta jedinica koje su učestvovale u otadžbinskom ratu, te
obilježavanje značajnih datuma i bitnih događaja,
- obezbjeđivanje uslova za prekvalifikaciju i doškolovavanje u cilju zapošljavanja
ratnih vojnih invalida, porodica poginulih boraca i demobilisanih boraca.
Demokratski narodni savez svoju djelatnost zasniva na pomoći članovima i njihovim
porodicama u savjetodavnom obliku, posredovanjem u odgovarajućim državnim ustanovama i
institucijama, radi dosljednog ostvarivanja njihovih prava, potreba i interesa.
Posebne aktivnosti i programski zadaci Demokratskog narodnog saveza u
ovoj oblasti su:
- aktivno učešće u zakonodavnoj aktivnosti i stvaranje pretpostavki za ostvarivanje
prava propisanih zakonom,
- aktivna saradnja sa Boračkom organizacijom Republike Srpske i drugim
organizacijama koje njeguju tradicije oslobodilačkih ratova.
Demokratski narodni savez smatra da je ukupan društveni napredak, koji je
karakterističan za savremenu etapu razvoja društva, ostavio i ostavlja odgovarajuće posljedice
koje nisu bez značaja za boračku i invalidsku zaštitu.
Borcima, ratnim vojnim invalidima, porodicama poginulih boraca, potrebna je
ekonomska i socijalna sigurnost, koju je društvo dužno da obezbijedi, posebno ako se ima u
vidu da su svojim doprinosom oni sami stvorili pretpostavke za slobodan i kvalitetan život
sebi i svojim porodicama. Zato ti oblici zaštite trebaju biti prilagođeni savremenim potrebama
čovjeka i njegove porodice.
6. DRŽAVNE SLUŽBE
U sklopu obimne reforme koju mora da doživi kompletan prostor Republike Srpske,
Demokratski narodni savez smatra da je vrlo bitna reforma državnih službi po svim nivoima i
da je uslov urednog funkcionisanja cijele Republike Srpske, uredno funkcionisanje državne
uprave.
Reforma se mora odvijati u dva pravca.
Prvi pravac je hitna reforma svih propisa na kojima je zasnovano učešće državnih
službenika u životu građana. Mora se, dakle, izbaciti pretjerano robovanje uredbama,
odredbama, pravilima, zakonima, koji u suštini pružaju podršku naslijeđenom ponašanju da
je sve zabranjeno osim onoga što činovnik dozvoli. Mora se, prvenstveno, lokalna uprava
svesti na nivo samouprave i pojačati njenu odgovornost za komunalna – znači svakodnevna
prava, potrebe i obaveze građana.
Od lokalne uprave, u punom smislu te riječi, treba napraviti servis građanima, koji u
najkraćem roku, po svom zahtjevu ili po cijeni lokalne uprave i interesima lokalne zajednice,
moraju biti obaviješteni o svojim pravima i obavezama. Nema dokumenta ili akta, u bilo
kojem postupanju lokalne uprave, koji se ne može po zahtjevu građanina dobiti za najkasnije
48 sati. Nema postupka, bez obzira na njegovu komplikovanost, koji se ne može obaviti u
roku od 15 dana i konačno odlučiti unutar lokalne uprave o zahtjevu građanina. Na kraju,
nema žalbenog postupka, u kojem se u roku od 30 dana ne može odlučiti o žalbi. Time se
ugrađuje ključni uslov za dobro funkcionisanje lokalne uprave, a to je efikasnost i
odgovornost lokalne uprave prema lokalnoj zajednici.
Drugi pravac je ozbiljno preispitivanje potreba za brojem i nadležnošću sadašnjih
državnih organa. Očito je nužna brza racionalizacija broja izvršilaca, ali i racionalizacija
obrazovnog nivoa državnih službenika. Stare negativne pojave birokratskog ponašanja i
nestručnih ljudi na odgovornim pozicijama u upravi najbrže i najlakše se mogu prevazići
zapošljavanjem mladih, stručnih i obrazovanih ljudi. Sadašnji broj državnih službenika,
naročito u lokalnoj upravi i fondovima, mora se smanjiti na najmanji mogući broj koji
garantuje efikasnost rada, jer se i sistem finansiranja sve više mora oslanjati na sopstvene
izvore finansiranja putem dijela poreza koji ostaju lokalnoj upravi ili doprinosa fondovima.
Dosadašnja praksa da se porez vraća ili ostaje lokalnoj zajednici, mora hitno biti izmijenjena.
Princip solidarnosti kod ostvarivanja poreza i njihovog raspoređivanja, a naročito kod
njihovog trošenja, mora biti sveden na najnižu razumnu mjeru.
Na nivou "prave državne uprave" u ministarstvima i organizacijama republičkog
nivoa, ovaj oblik racionalizacije mora se još oštrije provesti. Postojanje mnogobrojnih
ovlaštenja raznih upravnih organa koji se međusobno prepliću, stvara pravu "šumu" u kojoj se
najčešće gubi odgovornost uprave, a ne izvršava funkcija služenja građanima.
Stoga je Demokratski narodni savez izričit da se reforma državnih službi mora obaviti
odmah, bez oklijevanja, sa ciljem da se znatno unaprijedi njihov rad i smanje troškovi
njihovog poslovanja.
7. PRAVOSUDNI SISTEM
Demokratski narodni savez, u svom programu, posebnu pažnju obraća reformipravosudnog
sistema u RS kao i u BiH, jer je ta reforma jedan od osnovnih uslova za uključivanje BiH u
evropske integracije, a i suština osnovnog cilja Demokratskog narodnog saveza, a to je
potpuna vladavina prava u zaštiti svih ljudskih prava i sloboda.
Dakle, iz sadašnjeg stanja, nameće se zaključak da nema reforme pravosudnog sistema
bez reforme i hitne i oštre izmjene većine procesnih zakona, odnosno zakona koji regulišu
pitanja postupka. Postupak mora biti brz, jasan, sa ugrađenom zaštitom od besmislenih
parničenja u kojima se prvo šikaniraju ljudi, sa jasnom dvostepenošću u kojoj drugostepeni
sud ne može biti izvor odugovlačenja, već instanca za zaštitu prava. Još hitnija intervencija je
potrebna u zaštiti privrednih postupaka koji sami po sebi ne trpe odugovlačenje i otezanja. U
tom pravcu Demokratski narodni savez insistira na hitnoj izmjeni svih navedenih zakona.
U takvom pravnom okruženju, jednostavno će se utvrditi i cijeniti i rad sudova i nosilaca
sudskih funkcija (sudija), jer će se i kvalitet njihovog rada vrlo brzo i jednostavno moći
vrednovati.
Naravno da se u ukupnoj reformi posebna pažnja mora obratiti na konačni segment u
kojem je najveća mogućnost zloupotreba i grubog narušavanja ljudskih prava i sloboda.
Demokratski narodni savez insistira da se u potpunosti poštuju odredbe Evropske konvencije
o zaštiti ljudskih prava koja i čini sastavni dio našeg pravnog sistema.
Znači, potrebna nam je reforma zakona, ubrzanje svih postupaka, posebna pažnja
prema zaštiti privrednog poslovanja i nova organizacija sudova.
8. LJUDSKA PRAVA
Ljudska prava su skup principa, standarda i normi koji imaju za cilj poštovanje čovjekove
ličnosti, njegovog dostojanstva i obezbjeđenje njegovih životnih uslova koji omogućavaju
sveobuhvatan razvoj ličnosti. Ta prava se stiču samim rođenjem pa su ona univerzalna i
neotuđiva.
Pod ljudskim pravima se podrazumijeva zbir osnovnih, ličnih, političkih, građanskih,
ekonomskih, kulturnih i socijalnih prava svakog pojedinca. Ako se ukine neko pravo, ostala
će u isto vrijeme biti narušena.
U praksi svi ljudi ne uživaju svoja ljudska prava a posebno ih ne uživaju podjednako.
Ljudska prava kao posebna vrsta prava pojedincu su "potrebna" onda kada nisu efikasno
garantovana nacionalnim zakonima i praksom.
Ljudska prava moraju biti zaštićena:
- zakonom,
- ostvarivanjem vladavine prava,
- obaveze koje proizilaze iz njih leže na državi i javnoj vlasti.
Osnovna ljudska prava su:
a) pravo na život,
b) pravo da lica ne budu podvrgnuta mučenju ili nehumanim ponižavajućim
posupcima ili kaznama,
v) pravo da lica ne budu držana u ropstvu ili potčinjenosti ili obavljaju prinudni rad ili
obavezne radove,
g) pravo na slobodu i bezbjednost ličnosti,
d) pravo na pošteno saslušanje u građanskim i krivičnim predmetima i druga prava u
vezi sa krivičnim postupcima,
đ) pravo na privatni porodični život, dom i korespondenciju,
e) sloboda misli, savjesti i vjeroispovijesti,
ž) sloboda izražavanja,
z) sloboda mirnog okupljanja i sloboda udruživanja sa drugima,
i) pravo na brak i zasnivanje porodice,
j) pravo na svojinu,
k) pravo na obrazovanje.
l) pravo na slobodu kretanja i prebivališta.
Mi, članovi Demokratskog narodnog saveza, potvrđujemo svoje duboko opredjeljenje i
privrženost:
- Univerzalnoj deklaraciji o pravima čovjeka,
- Evropskoj konvenciji o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda,
- Evropskoj socijalnoj povelji,
- Međunarodnom paktu o ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima,
- Konvenciji o pravima djeteta.
Demokratski narodni savez smatra da biti (čovjek) ne znači apriori imati (slobodu i
pravo), ali imati (slobodu i pravo) je uslov biti (čovjek i građanin).
Suština sloboda i prava je da su ona osvajana od samog početka individualne i socijalne
istorije čovjeka i da su bila predmet svih mogućih ograničenja, ugrožavanja pa i negiranja.
Demokratski narodni savez se zalaže da građani Republike Srpske i Bosne i
Hercegovine budu ravnopravni u slobodama, pravima i dužnostima, jednaki pred zakonom, da
uživaju istu pravnu zaštitu bez obzira na rasu, pol, jezik, nacionalnu pripadnost,
vjeroispovijest, socijalno porijeklo, rođenje, obrazovanje, imovno stanje, političko i drugo
uvjerenje, društveni položaj ili drugo lično svojstvo.
Mi priznajemo dostojanstvo čovjeka.
Dostojanstvo i život čovjeka su nedjeljivi.
Mi poštujemo svakog čovjeka kao jedinstvenu i neraspoloživu ličnost u svim životnim
fazama. Dostojanstvo svih je jednako – nezavisno od pola, rase, nacionalnosti, starosti,
ometenosti od religioznog ili političkog ubjeđenja, od zdravlja i snage za uspjeh, od uspjeha
ili neuspjeha i od mišljenja drugih.
Iz časti čovjeka izrasta pravo svakog pojedinca na slobodan razvoj ličnosti. Sloboda
daje čovjeku mogućnost za moralno odlučivanje. Svaki čovjek zbog toga nosi odgovornost
pred vlastitom savješću i prema hrišćanskom razumijevanju toga. Svaki čovjek je oslonjen i
upućen na zajedništvo s drugim ljudima. Sloboda pojedinaca se ostvaruje i čuva u obraćanju
bližnjem i u oblikovanju ljudskog zajedničkog života. To znači da pojedinac mora nositi
odgovornost za sebe i ljude oko sebe.
Svaki čovjek je izložen zabludi i grijehu. Nesavršenost i konačnost čovjeka,
ograničenost njegovih mogućnosti planiranja i oblikovanja, stavljaju granice i politici. Uvid u
ovu ograničenost čuva nas od ideološkog učenja o izbavljenju čovjeka i totalitarnog
razumijevanja politike i stvara spremnost za pomirenje.
Uz sav angažman ne možemo stvoriti savršen svijet.
Osnovne vrijednosti naše politike su sloboda, solidarnost, pravednost.
Posebna je obaveza Demokratskog narodnog saveza da očuva i ojača osnovna načela
i vrijednosti naše slobodarske demokratije. Ovo nas bitno razlikuje od socijalističkog,
nacionalističkog i liberalističkog mišljenja.
Osnovno načelo i orijentacija našeg političkog djelovanja je humanističko
razumijevanje čovjeka i iz toga izvedene osnovne vrijednosti slobode, solidarnosti i
pravednosti. Osnovne vrijednosti se međusobno iziskuju i ograničavaju. Ni jedno ne ispunjava
svoj smisao bez drugog i srž političkog raspravljanja je pravilno uređenje međusobnog
utvrđivanja činjenica.
Osnovne vrijednosti, kao neotuđiva ljudska prava, nisu ograničena u nacionalne
granice i obavezujuća su načela naše spoljne i ukupne politike.
Mi se zalažemo za pravo svakog pojedinca na slobodan razvoj ličnosti.
Kao moralno biće čovjek može razumno i odgovorno odlučivati i djelovati.
Zadatak je politike da čovjeku osigura neophodan slobodan prostor.
Sloboda obuhvata prava i obaveze. Ko za sebe traži slobodu, mora priznati i slobodu
ljudi oko sebe. Sloboda pojedinca nalazi svoje granice u slobodi drugoga i u odgovornosti za
buduće generacije i očuvanje zajednice.
Čovjek se razvija u zajednici. Sloboda se ostvaruje kroz samoodgovornost i
saodgovornost. Svaki građanin u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini trebalo bi da može
da iskusi i ostvari slobodu u porodici, susjedstvu, radnom mjestu i slobodnom vremenu, kao i
u opštini, entitetu i državi.
Ostvarivanje slobode pojedinca je bez preuzimanja odgovornosti za sebe i zajednicu
etički nemoguće.
Mi se protivimo pogrešnom shvatanju individualizma na račun drugih.
Mi hoćemo da ojačamo smisao za odgovornost i za zajedničko dobro, za obaveze i
građanske vrline.
Pravo koje štiti lično dostojanstvo čovjeka, osigurava slobodu. Ono reguliše uredan i
miran zajednički život ljudi.
Ostvarivanje slobode treba socijalnu pravednost. Odnosi u kojima čovjek živi, ne
smiju stajati na putu slobodi.
Zadatak politike je stoga da djeluje protiv nevolje, da ostvaruje gotovo nemoguće
zavisnosti i da osigurava materijalne uslove slobode.
Lična svojina proširuje prostor slobode pojedinca za njegovo oblikovanje vlastitog
života.
Ostvarivanje slobode zahtijeva samoodgovorno ponašanje i oblikovanje života iz čega,
za uređenje društvenog života, proizilazi princip subsidijarnosti po kojem se država i opština
odriču preuzimanja zadataka i poslova koje mogu ispuniti pojedini građani ili manje
zajednice. Ono što građanin može sam u porodici i u slobodnoj saradnji sa drugima isto tako
dobro uraditi, treba da mu ostane i prepušteno. Osnovno načelo subsidijarnosti važi i između
manjih i većih zajednica, kao i između slobodnih udruženja i državnih institucija. U obavezu
države i opštine spada da olakšavaju i pospješuju subsidijarno shvatanje zadataka. Princip
subsidijarnosti zahtijeva i da veće zajednice na kraju i na državnom nivou moraju djelovati,
ako društveno-politički zahtjevi premašuju snagu pojedinca ili manjih zajednica.
Iz slobode pojedinca slijedi jednako pravo na slobodan razvoj ličnosti za žene i
muškarce na svim područjima. Partnerski međusobni odnos je najbolji put za ostvarivanje
jednakopravnosti.
Za slobodan razvoj ličnosti odgovara naše pluralno društvo. Ono je izraz mnoštva
mišljenja, potreba i interesa građana, a time i temelj naše slobodarske demokratije.
Samo slobodarsko, solidarno i pravedno društvo i država koja djeluje na ovim
osnovnim vrijednostima, primjereni su dostojanstvu čovjeka.
Vlastiti uspjeh spada u slobodan razvoj ličnosti. Naše društvo je upućeno na spremnost
za uspjeh naših članova. Ona je jedan od bitnih temelja za blagostanje i socijalni mir. Mi
želimo da priznamo i pospješimo volju za uspjeh i inicijativu pojedinca.
Svoje dostojanstvo i svoje pravo čovjek ima nezavisno od svakog uspjeha.
U slobodu spada i spremnost da se ona štiti spolja i iznutra i da se brani i princip
državnosti. Ko je slobodan, ima obavezu da istupa i da se bori za slobodu onih kojima se
sloboda uskraćuje.
Mi hoćemo slobodu za sve, ne samo za malobrojne. Ona ne smije biti ograničena
samo na jedan narod, dio naroda ili odabrane društvene grupe. Mi hoćemo da doprinesemo
tome da se odstrani nesnošljiva zavisnost i bijeda, kao i da istupamo širom svijeta za pravo,
socijalnu pravdu i demokratiju.
Solidarnost znači biti jedan za drugog, jer su pojedinac i zajednica na to upućeni.
Solidarnost je izraz socijalne prirode čovjeka i slijedi iz dostojanstva čovjeka. Cilj da se
omogući dostojan život za sve, obavezuje nas na solidarno djelovanje. Solidarnost mora, prije
svega, važiti za ljude koji svoja prava ne mogu sami zastupati. Pojedinac i zajednica su
upućeni na solidarno uzajamno djelovanje svih. Svako ima pravo i obavezu na solidarnost i
svojim radom doprinosi da zajednica može nastupati za pojedince. Mi se izjašnjavamo i
zalažemo za ovu naizmjeničnu odgovornost pojedinca i zajednice. Elementarni oblici
solidarnosti su pomoć i podrška u neposrednom ličnom životu jednih s drugima – u porodici,
među susjedima, i privatnim zajednicama.
Ali tamo gdje snaga pojedinca, slobodnih udruženja ili grupa nisu dovoljne, moraju
pomoći entitet i država.
Socijalna sigurnost počiva na principima solidarnosti i subsidijarnosti. Socijalnom
sigurnošću se zajednički osigurava od rizika koje pojedinac sam ne može da prevlada.
Socijalna sigurnost ima umirujuće i oslobađajuće dejstvo.
Solidarnost zabranjuje zloupotrebu sistema socijalne sigurnosti.
Socijalnom sigurnošću se ne osniva nikakva milostinja, već pravo pojedinca na
sigurnost.
Solidarnost nije zamisliva bez žrtve. Ko očekuje pomoć i solidarnost od drugih, mora
sam biti spreman da drugima pomaže. Ko se iz toga isključi i samo za svoju vlastitu dobit
privređuje i živi, uskraćuje zajednici osnovu za socijalni mir.
Solidarnost ne povezuje samo interesne grupe u shvatanju njihovih opravdanih želja,
već seže izvan sukobljenih interesa. Solidarnost obavezuje jake na zalaganje za slabe i sve u
sadejstvu za dobro cjeline.
Doživljena solidarnost je obilježje ljudi jednog naroda u ophođenju jednih prema
drugima. Ta solidarnost je naročito značajna za srpski narod nakon potpisivanja Dejtonskog
sporazuma i Dejtonskog ustrojstva Bosne i Hercegovine.
Solidarnost nas obavezuje prema budućim generacijama. Sve političke odluke moraju
udovoljiti ovoj odgovornosti. Mi ne smijemo dalje živjeti na račun naše djece i unučadi.
Vlastita vrijednost stvaranja i naša odgovornost za dolazeće generacije nas obavezuju da
očuvamo životnu osnovu ljudi i da sačuvamo od Boga stvoreno. Mi se zalažemo za
solidarnost u zajednici naroda širom svijeta. Bez nje nije moguće savladavanje jaza izmeću
siromašnog i bogatog niti očuvanje čovječanstva.
Osnova pravednosti je jednakost svih ljudi. Pravednost znači jednako pravo za sve.
Pravo štiti od samovolje i zloupotrebe moći. Ono osigurava slobodu i za slabijeg i štiti ga.
Pravednost zahtijeva priznanje ličnog uspjeha i napora kao i socijalne izjednačenosti.
Pravednost zahtijeva da se pravedno postupa. Ona treba svakom da dâ mogućnost da se u
jednakoj slobodi tako razvije, kako to odgovara njegovoj ličnoj jedinstvenosti.
Mi se zalažemo za to da svaki čovjek svoju šansu slobodno i odgovorno može
spoznati i koristiti.
Zbog toga se zalažemo za politiku izjednačavajuće pravednosti. Pravednost šansi
podrazumijeva otvoren pristup obrazovnim institucijama kao i mogućnost učešća i
saodgovornosti korištenja važnih dobara za život i sticanja lične svojine.
Apsolutna pravednost nije dostižna. Mi se krajnjim naporom zalažemo za više
pravednosti u našem društvu i za pravedniji svijet.
Pravednost podrazumijeva preuzimanje obaveza koje odgovaraju sposobnostima
pojedinca za dobro cjeline. Socijalna pravednost zahtijeva prije svega da se pomogne onim
ljudima koji su nedovoljno sposobni za samopomoć i sami svoje interese ne mogu djelotvorno
zastupati i ostvarivati.
Mi se osjećamo posebno obavezni prema slabima i socijalno zapostavljenima. Za nas
važi pravilo: ne pustiti nikoga da padne i svakom u našem društvu osigurati životne uslove
vrijedne ljudskog dostojanstva.
Svaki državljanin i državljanka Republike Srpske i Bosne i Hercegovine treba da ima
pravo da otkrije svoje mogućnosti i da ih radom popravi, treba da stekne svojinu i
obrazovanje i da vlastitom snagom doprinese izjednačavajućoj pravednosti. Bogatstva
stečena pod nepravednim okolnostima zahtijevaju preispitivanje. Čvrsta volja za
pravednost mora odrediti unutrašnje jedinstvo Republike Srpske i Bosne i Hercegovine i
voditi njeno oblikovanje.
Tamo gdje se zlostavlja pravo čovjeka na dostojan život, gdje se tlači sloboda
pojedinca, određenih grupa ili cijelih naroda, vlada nasilje i nemir.
Mi se zalažemo za poštovanje ljudskih i građanskih prava i za uništenje socijalne i
ekonomske bijede.
Time želimo dati svoj doprinos miru među narodima i pravednijem svijetu.
9. ODNOS GRAĐANINA I DRŽAVE
Demokratski narodni savez će aktivno djelovati na poštivanju političkog pluralizma,
izgradnji racionalnog, efikasnog, javnog i odgovornog sistema vlasti. To podrazumijeva jasno
definisanje uloge, nadležnosti i mehanizma kontrole vlasti.
Demokratski narodni savez insistira na striktnoj podjeli vlasti na zakonodavnu,
izvršnu i sudsku. Narodna skupština Republike Srpske i Parlamentarna skupština Bosne i
Hercegovine najviši su organi vlasti, prije svega zato što su rezultat narodne volje, i kao takve
kontrolišu sprovođenje propisa kojima se uređuje društveni život.
Demokratija podrazumijeva mogućnost izbora i učešća svakog pojedinca u vršenju
vlasti bilo kroz formu posredne ili neposredne demokratije.
Demokratski narodni savez je opredijeljen za organizaciju društvene zajednice u kojoj
će se sistemom prava i vršenja vlasti poštivati međunarodne konvencije i posebno sva ljudska
prava i slobode: pravo na slobodu misli i javno izražavanje vjerskih i političkih uvjerenja,
pravo na slobodu kretanja, pravo na slobodan izbor narodnih predstavnika, pravo na političko
organizovanje i javno okupljanje radi demokratskog izražavanja nezadovoljstva i protesta,
pravo na objektivno informisanje, pravo na rad, pravo na besplatno osnovno obrazovanje i
besplatnu osnovnu zdravstvenu zaštitu, pravo na penziju, pravo djece na slobodan razvoj i
zaštitu od zloupotrebe odraslih, prava nacionalnih manjina i drugo.
Demokratski narodni savez smatra da u mnoštvu elemenata koji definišu ovaj stepen
razvoja države (načelo trodiobe vlasti, parlamentarna demokratija, vladavina prava, nezavisno
sudstvo, politički pluralizam, pluralizam svojinskih oblika) centralno mjesto zauzimaju
garancije prava i sloboda čovjeka i građanina. Poznata je naučna i vjekovna borba za
pravnu i stvarnu afirmaciju ovih prava i sloboda za njihovim širenjem i globalizacijom, a
poznati su uspjesi koji su požnjeveni na ovom planu do sada. Univerzalni pravni akti koji
uređuju ovu materiju su nadnacionalni mehanizmi za zaštitu ovih prava i sloboda, jer baš na
ovom području dolazi do tzv. otcjepljenja pravne forme od političke strukture države (to
otcjepljenje i omogućava vladavinu prava) što bitno karakteriše demokratsku pravnu državu,
jer ona, nezavisno od političke strukture, garantuje prava, slobode čovjeka i građanina.
Demokratski narodni savez smatra da su Republika Srpska i Bosna i Hercegovina
postavile glavne pravne temelje demokratskog društva i demokratske pravne države. Ako je to
tako, a jeste, onda i glavni pravci njenog zakonodavstva moraju biti okrenuti ka zaštiti
osnovnih vrijednosti takvog društva i takve države.
Demokratski narodni savez posebno insistira na jačanju sistema lokalne samouprave i
jačanju uloge, nadležnosti i odgovornosti lokalnih zajednica za sopstveni razvoj. Razvoj i
prosperitet lokalnih sredina je garancija jake Republike Srpske i Bosne i Hercegovine. U tom
pravcu neophodno je unaprijediti vlastito zakonodavstvo u svim sferama društvenog života,
vodeći računa o dostignutim standardima i normama u Evropskoj povelji o lokalnoj
samoupravi.
10. POLITIČKA PRAVA
Demokratski narodni savez političkim pravima smatra:
- pravo na pripadnost političkoj stranci,
- pravo na mirno okupljanje,
- pravo na miran protest,
- pravo na zbor i dogovor,
- pravo na slobodno izražavanje mišljenja govorom, pismom ili slikom.
Sva prava se mogu vršiti javno. Ako se u izvršenju ovih prava i povrijedi sloboda
drugog građanina, učinilac odgovara po zakonu.
Građani imaju pravo da javno iznose mišljenje o radu državnih i drugih organa i
organizacija, da im podnose predstavke, peticije, prijedloge i da na njih dobijaju odgovor.
Niko ne može biti pozvan na odgovornost niti trpjeti druge štetne posljedice zbog javno
izraženog mišljenja o radu državnih organa ili stavova iznesenih u predstavci, peticiji i
prijedlogu, osim ako je time učinio krivično djelo.
Građani imaju pravo da učestvuju u obavljanju javnih poslova i da pod jednakim
uslovima budu primljeni u javnu službu.
Građaninu se garantuje sloboda izražavanja nacionalne pripadnosti, kulture i pravo
upotrebe svog jezika i pisma.
Demokratski narodni savez ne želi državu u kojoj postoji bilo koji vid političke
policije. Neophodna je parlamentarna kontrola rada obavještajnih službi.
11. INFORMISANJE
Demokratski narodni savez, dosljedno svom programskom opredjeljenju i pogledu
prema svim sferama društvenog života, tako i prema informisanju, zalaže se za demokratske
principe i u ovoj oblasti.
Ti principi su sadržani u sljedećem:
- štampa je slobodna,
- protok informacija na elektronskim medijima je slobodan,
- garantovanje prava na iznošenje informacija u medijima bez obzira na to ko im je
osnivač,
- za iznošenje lažnih informacija putem medija odgovara se po zakonu.
Demokratski narodni savez se zalaže za primjenu najviših demokratskih standarda
kada je u pitanju informisanje. Samo slobodno informisanje, neopterećeno uticajima autoriteta
pojedinaca ili interesnih grupa, može obavljati ulogu koja mu je namijenjena u demokratskim
društvima.
.
12. PROSVJETA, NAUKA I KULTURA
Demokratski narodni savez na život i razvoj ličnosti gleda sa stanovišta slobode,
svestranosti i mogućnosti izbora i ispoljavanja stvaralačkih i razvojnih mogućnosti ličnosti.
Da bi se dosegao cilj društva slobodnih i stvaralački opredijeljenih pojedinaca, moraju se
stvarati i otvarati mogućnosti kvalitetnog fizičkog i intelektualnog razvoja ličnosti kroz
djetinjstvo i mladost u miru i materijalnoj sigurnosti. Mi se zalažemo za sistem obrazovanja i
sistem slobodnog organizovanja i okupljanja djece i omladine oko amaterskih sportskih i
kulturno-umjetničkih udruženja u kojima će mladi ljudi prepoznati sebe i moći ispoljiti i
oplemeniti svoje stvaralačke mogućnosti. Amaterski sport i amaterska kulturna društva treba
stvarati i razvijati gdje god za to postoje tehnički i organizacioni uslovi i mogućnosti. Škole,
posebno u selima, moraju biti dostupne organizovanim sportskim i kulturnim društvima. Iz
masovnosti i sveobuhvatnosti amaterskog sporta i kulture izrodiće se i izdići onaj kvalitet koji
će, uz odgovarajuću podršku budžeta i fondova, prerasti u vrhunski, reprezentativni subjekt
našeg prodora u globalne sfere kulture, intelektualnih dostignuća i sporta. U ostvarivanju
ovog cilja, omladinske, studentske, sportske i kulturne organizacije i udruženja biće stalni
konsultant i partner Demokratskog narodnog saveza.
U situaciji kada imamo razoren stari sistem vrijednosti, kroz reformu školstva treba
afirmisati novi. Oblast obrazovanja integriše mnoštvo interesa i ciljeva. Pored osnovnog
obrazovanja, moraju se afirmisati i druge vrijednosti kao što su: porodica, nacija, ideologija,
država, a sve to usklađeno sa vrijednostima savremenog evropskog građanskog društva.
Reforma obrazovanja je naročito složen proces u svim svojim dijelovima i zato
promjene u ovoj oblasti moraju da budu dobro osmišljene i sa jasnim ciljevima. Obrazovanje
je djelatnost od posebnog društvenog značaja, a društvo koje ne vodi računa o ovoj oblasti,
nema budućnosti.
Cilj reformi bi trebao da bude približavanje modernim standardima škole evropskog
tipa, uz očuvanje svoje nacionalne kulturne posebnosti. Obrazovni sistem bi morao da počiva
na osnovnim i zajedničkim vrijednostima civilnog društva čiji su temelji: demokratičnost,
prirodna prava, tolerantnost, otvorenost, poštovanje različitosti, istorije i kulture drugih.
Pravni osnov obrazovanju moraju biti konvencije UN-a, UNICEF-a,
UNESKO-a, koje afirmišu prava djeteta, građanina, nacije.
Reforma u obrazovanju mora obuhvatiti najmanje dva aspekta i to: kvantitativni
(organizacioni) i kvalitativni (sadržajni).
Kvantitativne (organizacione) promjene moraju da usklade strukturu obrazovanja sa
ekonomskim mogućnostima i potrebama društva. Mreža osnovnih škola se mora zasnivati na
njihovoj funkcionalnoj i ekonomskoj opravdanosti. Mreža srednjih škola se mora uskladiti sa
potrebama društva, države, entiteta i lokalnih zajednica. Srednje škole bi trebale da dožive
najdublje strukturalne promjene, a u njima provesti dosljedno stepenovanje obrazovanja u
skladu sa složenošću zanimanja.
Kvalitativne promjene u obrazovnom sistemu moraju da obuhvate niz mjera koje bi
cijeli sistem podigle na viši nivo, i približile ga standardima evropske škole. Najvažnije mjere
bi bile: promjena nastavnih planova i programa, vrednovanje rada učenika, stručno
osposobljavanje nastavnika, uspostavljanje saradnje sa odgovarajućim ustanovama,
modernizacija škola, otvaranje privatnih obrazovnih ustanova, novi udžbenici do kojih se
dolazi putem konkursa.
U modernom školskom sistemu neophodno je uvođenje kabinetske nastave i
opremljenost savremenim nastavnim učilima i sredstvima, posebno za stručne predmete.
Smisao promjena u obrazovnom sistemu neminovno mora da vodi racionalnijem i
efikasnijem školstvu i njegovom višem kvalitetu.
Reforma univerziteta treba da se izvede prema zahtjevima Bolonjske deklaracije i kad
je u pitanju kvantitativna (organizaciona) i kvalitativna (sadržajna) strana te reforme.
Izdvajanja iz Budžeta za nauku treba da se približavaju evropskoj praksi, ali već sada treba da
omogućavaju našoj naučnoj misli i praksi da se uključi u svjetska naučna kretanja.
Demokratski narodni savez prihvata i brani činjenicu i načelo da srpska kultura,
književnost i jezik jesu nedjeljivi i da obuhvataju sav srpski narod a dostupni su svima. Iz toga
proizilazi da srpski jezik i srpska kultura čine srpski duhovni prostor koji je jedinstven i
nedjeljiv. Sve što je stvorio srpski narod podjednako je srpsko i niko nema pravo da otuđuje
dijelove srpskog duhovnog prostora, tj. da ono što pripada tom prostoru smatra nesrpskim.
Sva književnost pisana srpskim jezikom jeste književnost srpskoga jezika.
Jezičko zakonopravilo srpskoga naroda sastoji se u činjenici lingvističkog saznanja da
je srpski književni jezik varijantno raslojen. Dakle, u pitanju je jedan lingvistički, a tri
politička jezika.
Srpski književni jezik ima dva pisma: ćirilicu i latinicu. Ćirilica je vertikalna osovina
srpskog duhovnog, kulturnog i istorijskog identiteta. Stoga ćirilica i jeste pravo srpsko
nacionalno pismo. S njom je latinica ravnopravna samo upotrebno.
Ulazak u Evropu ne smije ugroziti ono što je najvrjednije u tekovini srpske kulture i
tekovini konstitutivnih naroda u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini. Bogatstvo srpskog
kulturnog identiteta u susretu s drugima treba da se bogati, ali ne smije da iščezava. Do
kvaliteta i identiteta u kulturi se dolazi mnoštvom drugačijih mišljenja. Kulturom se bogati
svoje, ali ne ugrožava tuđe, jer ulaskom u Evropu srpska kultura je spremna i sposobna da
prihvati ono što je plodno i dobro na metodičnom i racionalnom Zapadu. Taj naporan i težak
put u Evropu je put i srpskog opstanka, jer zatvorenost u kulturi više ugrožava od otvorenosti.
U kulturi malog naroda ne smije se kasniti i zato finansijska sredstva za kulturu ne treba
posljedično vezati za stanje u privredi, jer to ne rade ni daleko razvijeniji narodi. Kašnjenje u
kulturi je nedopustiva pogreška jer svaka pogreška je sudbinska na daljinu. U kulturi, srpski
narod mora na vrijeme biti na stanici sa koje polaze vozovi za budućnost. Povoljne okolnosti
mogu nedostajati nama ali mi ne smijemo nedostajati njima.
Kulturna cjelina srpskog naroda ne smije ugrožavati kulturnu cjelinu drugih naroda, a
posebno ne smije ugrožavati kulturu konstitutivnih naroda u Republici Srpskoj i Bosni i
Hercegovini. Kulturnu cjelinu treba uspostavljati racionalnom i funkcionalnom
decentralizacijom, kada su u pitanju organizacioni oblici, jer kultura ne može bez
demokratizacije. U okviru svoje cjelovitosti, srpska kultura u potpunosti uvažava prava
manjina.
U stvaranju kulturnih vrijednosti srpska kultura mora prihvatiti utakmicu sa svijetom.
Velike vidike kulture ne mogu kreirati ljudi male i ograničene pameti. Kultura treba da bude
izraz onog najživljeg u srpskom narodu i srpskom čovjeku.
Demokratski narodni savez preuzima obavezu da stvara i stvori povoljne uslove kako bi
se stvorila djela za trezor srpske kulture.
Demokratski narodni savez je svjestan činjenice da je razvoj kulture i upravljanje
kulturnom politikom jedan od najsloženijih poslova: u pitanju je izbor prioriteta i izbor između
vizija o ulozi kulture u društvu. Treba uspostaviti konzistentan sistem ciljeva i instrumenata
kulturne politike, u koju se uključuju načini i oblici finansiranja. U savremeno vođenoj
kulturnoj politici uloga ministarstva i njegovih stalnih i povremenih tijela svodi se na
moderatora kulturnih aktivnosti a nikako vrijednosnog sudije kulture i kulturne produkcije.
Kultura je širok, heterogen i dinamičan sektor. Kultura je snažno biće u rukama naroda i zato
silom ne možemo mijenjati njenu suštinu. U svakom vremenu je aktuelno pitanje koliko
kulturu određujemo kao umjetnost, a koliko kao način života. Kultura je samo jedna od
mnogih manifestacija jedinstvenog kulturnog identiteta naroda.
Vertikala kulture podrazumijeva relacije decentralizacije: republičko –regionalno –
lokalno. Najznačajniji obim kulturnog razvoja trebalo bi da se ostvaruje svakodnevno i to na
lokalnom nivou. Nacionalna kultura mora učestvovati u međunarodnoj kulturnoj razmjeni.
Društvo sa bogatom kulturnom baštinom mora da pronađe ravnotežu između davanja
podrške kulturnom nasljeđu i – savremenom eksperimentu. Osmišljenom kulturnom
politikom mora se izbjeći sterilizacija prošlosti, čemu su sklona zatvorena društva. Kulturna
politika mora omogućiti kulturnom nasljeđu da živi i govori u savremenom kontekstu, a da pri
tome ne izgubi svoju vrijednost. Društvo koje ne riješi principe kulturne politike nije ozbiljno
društvo.
Kulturna dinamika mora i treba jednom postavljene principe stalno da usavršava.
Srpska dijaspora je u duhovnom smislu neodvojivi dio srpskog narodnog tijela. Pitanje
dijaspore je nacionalno pitanje, pa prema tome i pitanje nacionalne kulture.
13. ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE
Početkom trećeg milenijuma životna sredina je u žiži interesovanja kako naučnika, stručnjaka
raznih oblasti, organizovanih vladinih i nevladinih organizacija, tako i političara, ali i svakog
pojedinca.
Demokratski narodni savez, svjestan mjesta, uloge i uticaja životne sredine na
življenje i život ljudi, ali i svjestan promjena koje je čovjek (do sada) učinio, odlučan je
preduzeti sve mjere za sprečavanje dalje degradacije životne sredine. U tom smislu
Demokratski narodni savez će pomoći da se koncepcija održivog (usklađenog) razvoja, koja
je usvojena od međunarodnih foruma Evropske unije (1990) i Ujedinjenih nacija (1992),
razvija i usklađuje.
Republiku Srpsku i Bosnu i Hercegovinu odlikuje autentična geografska raznovrsnost
i rasprostranjenost biljnog i životinjskog svijeta koji imaju primarnu ulogu za ovaj geografski
prostor, prije svega za opstanak života.
Mi se zalažemo za kvalitativno i kvantitativno unapređivanje popisa i praćenja stanja
prirodnih i antropogenih vrijednosti, paralelno sa izradom cjelovitih studija, u skladu sa
naučnoistraživačkim i razvojnim prioritetima cjelokupne zaštite prostora.
Demokratski narodni savez, u skladu sa opšteprihvaćenim civilizacijskim odnosom
ljudi prema životnoj sredini, a to su ekološka svijest i ekološka etika, zalaže se za određene
prioritetne oblasti zaštite i unaprijeđenja životne sredine. To su:
– ekološka etika: norme i pravila kojima se definišu odnosi između čovjeka kao svjesnog bića
i prostora kao njegovog životnog okvira;
– princip intergeneracijske jednakosti – da štete u životnoj sredini učinje- ne danas ne prelaze
na slijedeću generaciju;
– da se afirmiše usklađenost između privrednog rasta, socijalne pravde i zdrave
životne sredine;
– oslanjanje na principe održivog razvoja: predostrožnost, predviđanje rizika, sprečavanje
uzroka, novo vrednovanje životne sredine, promjena načina ponašanja, promjena načina
potrošnje i uspostavljanje potrebnih demografskih institucija i procesa;
– da se poštuju osnovni principi za održivi razvoj eko-grada: ekonomski, higijenski i estetski;
– kontrola sastava životne sredine, racionalno korišćenje prirodnih resursa i preduzimanje
mjera i aktivnosti na sprečavanju narušavanja njenog kvaliteta;
– obrazovanje i razvoj svijesti koji će za rezultate imati: svjesno vrednovanje i poštovanje
prirodnih elemenata i resursa, način života kojim se sprečava degradacija životne sredine,
pozitivan emocionalan i intelektualan, a ne izrabljivački, iskorišćavajući odnos prema prirodi
koja nas okružuje, osjećanje lične odgovornosti za degradaciju i rušenje životne sredine;
– razmatranje ekonomske i društvene efikasnosti svakog investicionog poduhvata (projekta),
razmatranje svake mjere koja negativno utiče na životnu sredinu, kao i osjećanje moralne
odgovornosti prilikom donošenja odluka koje mogu da ugrožavaju životnu sredinu;
– zaštita bogatstva živog svijeta, kvantitativno i kvalitativno;
– održivo upravljanje otpadom, i
– deminiranje i uklanjanje drugih materijalnih ostataka rata.
Javno zdravlje, ne samo kao društvena potreba već i kao uslov razvoja i progresa, važan je
uslov i činilac povoljnog i poželjnog životnog prostora. Pretpostavku za uspješnu realizaciju
navedenih prioriteta u oblasti zaštite i očuvanja životne sredine Demokratski narodni savez,
prvenstveno, nalazi u dosljednoj primjeni do sada donesenih zakona o zaštiti životne sredine,
o zaštiti prirode, o zaštiti vazduha, o zaštiti voda, o upravljanju otpadom, kao i donošenju
novih zakona i propisa u budućnosti. Kvalitetnom razradom navedenih zakona u podzakonske
i izvršne propise, Demokratski narodni savez će, u okviru svog ekspertskog tima, jasno
definisati i profilisati neophodne oblike saradnje sa međunarodnim organizacijama u smislu
međunarodne saradnje u oblasti životne sredine. S obzirom na to da međunarodne
organizacije predstavljaju subjekte međunarodnog prava bez kojih je savremene međunarodne
odnose teško zamisliti, Demokratski narodni savez će uspostavljati adekvatnu saradnju sa
međunarodnim organizacijama univerzalnog karaktera, značajnim međunarodnim
organizacijama regionalnog karaktera, međunarodnim nevladinim organizacijama, uz ostale
institucionalne aranžmane relevantne za oblast zaštite životne sredine. Jedan od prioriteta biće
i afirmacija kvaliteta geografskog prostora Republike Srpske i Bosne i Hercegovine.